Followers

Thursday 3 November 2011

heBatnYa inSan iTu....

assalamualaikum......
pergh!! mak ai... lama gile x update blog ni ha..
last update masa bulan puasa?? 
besok nak raya haji dah la!!
hadoiii..... 
org bz la katakan.. 
ngee...

hope u all semua sihat hendaknya la.
jgn jadi cam aku yang masih pening2 lalat effect siapkan assignment yg super berlambak.
tp skrg ni dah rasa lega sikit,
ok tipu... lega banyak!!! yea!!
sbb asignment yg memeningkan kepala dah berjaya d siapkan dgn jayanya!! 

mana bley tahan klu hari2 asik tido kul 3 je..
duk bertapa kat dewan nun
dari org x de...
smpai orang da mula ramai kat dewan..
pas 2 sampai org da tinggal seketul 2 kat dewan 2.
tambah phsyco bila tengok kwn2 duk balik kampung bwk beg besar2.
kita plak dok la wat assignment mcm org x ingat nak balik.
sedih beb... 

tp kalau d fikir2 balik ngan apa yg aku lalui,
x la seteruk dgn apa yg d lalui jutaan org kat luar sana.
aku ni, sikit2 nak merungut, 
sikit2 nak nangis,
sikit2 nak mengadu,
padahal sekurang2 nya aku ada kwn2, mak ayah, family 
tempat aku mengadu n mintak tolong.
tp org lain yg kat luar sana 2??

aku terpanggil utk mendalami kehidupan seorang akk penjual kuih yg aku knal kat kmpung aku.
aku x de la knal rapat sgt, 
tp akk aku slalu cerita kat aku pasal sorang akk ni.
official job dia ialah jual kuih (as i mention before)
standard place, of course tepi jln kan..
akk aku ni rajin beli kuih dia sbb kuih dia....
pergh!!! super sedap!! tip top!!
my sis selalu cite yg akk jual kuih 2 ceria orgnya,
dan aku selalu membayangkan yg pastinya dia punyai kehidupan yg bahgia.

suatu hari, aku ikut my sis gi umah akk 2
sbb nak anta kelapa yg dia tempah kat kitorang.
mula2 gi umah dia,
aku terpana.
umah dia pada aku mmg kecik.
kecik abis. 
pas 2 aku perhati anak dia semua lelaki.
aku tnya kat akk aku, laki dia mana
then baru aku tau yg dia ibu tunggal.

bayangkan....
dengan hanya menjual kuih tepi jalan,
terpaksa menampung perbelanjaan diri n 4 org anak2 yang kesemuanya masih bersekolah..
seriesly bukan kje yg mudah.
tambah pulak anak2nya semua lelaki.
mgkin anak2 dia rajin tolong2 mak diorang kat rumah,
tp pastinya x setanding kecekapan ank perempuan yang mmg dilahirkan utk buat kerja2 yang memerlukan kesabaran yang tinggi.
(kemas umah, basuh baju, masak semua 2 kerja yg memerlukan kesabaran yg tinggi ok.. kamu2 jgn pandang sebelah mata tau!!) ^^

kalau dia sedih,
rasa x tertampung utk hadapi semua ni,
dia x de husband utk mengadu dan bergantung harap..
kalau mak ayah dia dah x de,
mcm mana..
dia nak mengadu kat siapa..
pastinya dia x kan nak curahkan semua kat anak dia
sbb aku tau..
naluri seorang ibu..
mereka x mau anak2 diaorang tau 
tentang penderitaan dan kesusahan yg diorang alami
sbb bagi si ibu,
dia x mau nak wat anak2 susah hati memikirkan masalah dia.
kesimpulannya,
nak x nak,
dia kena tempuh pahit manis, susah senang sendirian...

tp kagum giler
bila tiap kali org dtg beli kuih,
akk 2 ceria je...
senyum je...
padahal...
x de sapa tau penderitaan dan kesusahan yang dia alami sebenarnya. 

kepada ibu2 tunggal kat luar sana,
anda2 ini mmg golongan yg sangat2 hebat!!!
aku x dpt membayang jika terpaksa berhadapan dgn situasi yg sama.
x semua org punyai kekuatan seperti anda. 
apa yg penting,
hargai diri sendiri 
hargai setiap saat yg ada 
sbb kita x tau apa yg akan jadi for the next few second. 

ok... nak packing
mau balik kampung!!!
yea!!!!

p/s: keep thinking cuti ni aku sedar diri ke x utk wat 6 assignment +
 project paper.. arrgghhh!!!



No comments:

Post a Comment