Followers

Tuesday, 7 August 2012

sUsAHnYa cAri DuiT...

assalamualaikum dan haii...

susah ke cari duit??
aku rasa kalau aku tnya kat org buta huruf pun,
diorang sah2 boleh jawab soalan ni.
x kire la org kaya ke,
org miskin ke,
jawapan tetap sama.
YA, MEMANG SUSAH!!!

habis je exam final bulan jun lepas,
aku wat keputusan utk keje.
aku x la keje tetap and betul2.
tpi x la bermakna aku keje main2..
cuma kerja yang aku buat
bukan la kerja yg selamanya aku akan buat.

aku ikut member aku kerja
so aku jadi la cashier kat salah satu kdai yg 
kalau aku sebut, mmg korang semua tau la jenama ni.

sebenarnya x niat pun jadi cashier..
tapi bup bap bup bap,
itu ini,itu ini,
last2 jadi cashier 
setelah jawatan yg dijanjikan menghadapi masalah.
(diorg la bermasalah, aku ok je..) hee


jadi cashier ni pada org lain mmg senang.
aku ingat pun senang.
apa susah,
cstmer dtg, kite scan barang,
cstmer bayar, kite bakikan duit
apa ada hal.

jawapannya TIDAK!!!
selain buat bnda 2 semua, ada bnyk benda lain aku kne wat tau x??
aku kene jaga "bay" atau rak barang aku sendiri
(masing2 ada bay barang sendiri utk dijaga)
kne topup barang, 
susun barang,
kne hadap cstmer yg kadang2 mcm haram,
kne berdiri 8 jam tanpa henti,
masalah ngan bos yg super hampeh sbb susah bagi aku solat!!
dan tambah sedih bila keje bulan puasa.
ada ke patut masa mkn + solat
cume 15 minit je??
hasilnya, aku buka otw nak gi surau
smbil jalan smbil makan.

gaji ciput giler, 
kerja mcm nak mati,
dan...
itu menyedarkan aku akan sesuatu..

itulah pentingnya pendidikan..
aku baru sedar bahawa jelas sgt
beza antara
skill labour and unskilled labour.

kje cashier ni boleh kata sebagai kerja utk unskilled labour,
sbb boleh kata siapa sje boleh jadi cashier.
dan.. sbb itu anda d bayar dgn gaji yg sikit,
tapi tenaga dikerah mcm buruh kasar.


skill labour mcm kje opis 2,
jadi pegawai ke..
manager ke...
kje mungkin agak susah,
penuh tanggungjawab,
tpi percayalah, 
anda tidak dikerah tenaga seteruk unskill labour.

nasib la aku ni ada la jugak degree utk cari kje lain,
tpi kawan2 aku yg lain?
yg setakat spm?
diorang x de pilihan lain..

so,
TRUST ME!!
pendidikan sgt2 penting,
dan cari duit mmg susah sgt2!!



p/s : cari duit punya lah susah, tapi nak habiskan kejap je.. hmmm...

1 comment: