Followers

Saturday, 11 June 2011

inDahNya sEmua iTu...

assalamualaikum wbt....

thanks a lot sbb sudi singgah sini jap k...
its means a lot 4 me.. 
hope u guys sihat2 hendaknya ye....

err...
korang penah rasa x d timpa musibah yg sgt2 berat??
kadang2 rasa mcm x tertampung...
rasa terbeban sangat2....

mesti ada kan???
hmmm... aku pun x pernah terlepas dari semua dugaan hidup ni..
kadang2, kita rasa mcm putus asa sgt2...
rasa mcm da terjatuh, dan x mampu nak bangun lagi.
seakan2 x ada kekuatan nak teruskan hidup,
walaupun hakikatnya, masih panjang laluan yang perlu d rentasi.

dlm keadaan macam ni,
biasanya aku memilih untuk menangis.
menangis semahu dan sepuasnya
sbb pada aku, menangis merupakan terapi yg baik utk aku.
dan aku rasa, kalau korang rasa tertekan,
x perlu segan2 utk menangis, 
sbb sekurang2nya rasa beban yang ada 2 terasa berkurangan sikit.
(bergantung pd setiap individu)

tp menangis mmg x kan selesaikan apa2 masalah pun, 
sekadar memberi kelegaan wat sementara.
yg paling penting, kita kena redha pada apa yg dah jadi.
dan terima segala musibah sebagai suatu ujian dari Allah....

dan...
suatu hal yang korang perlu tau...
setiap sesuatu yg jadi 2 pasti ada hikmahnya.
percayalah,
sbb setiap kali aku d timpa musibah yg terasa berat utk aku hadapi,
aku x pernah lupa utk ingatkan diri aku sendiri
yang semua kejadian itu pasti ada hikmahnya
dan aku x pernah berhenti utk menantikan hikmah d sebalik semua ini
dan ternyata, 
aku x pernah kecewa bila menikmati hikmah yg dtg...
ianya sgt indah...
lebih indah drpd yg pernah aku bayangkan..
dan tiap kali itu juga pasti akan terdetik kat hati aku,
yg Allah itu telah takdirkan jalan yg lebih baik dlm hidup aku
dgn caraNya yang tersendiri
yg hambaNya x pernah tahu....



jumaat lepas aku sempat menonton program Imam Muda.
dan tugasan mereka kali ni 
adalah mmberi motivasi kpd gol. yg d hukum gantung sampai mati.
bayangkan jika anda berada dlm situasi si pesalah,
mesti rasa hidup dah x bermakna kan???
yg ada dlm benak mereka cuma satu...
mereka cuma mahukan kebebasan
kebebasan yg mereka x miliki
tapi kita ada!!!
ya!! ANDA ada!!!


jadi, 
bersyukurlah...
kerana d sebalik keperitan masalah hidup yang korang hadapi,
masih ada org lain yg hidupnya lebih teruk dari yg pernah korang bayangkan.

oleh itu...
pandang ke hadapan,
dan teruskan melangkah.
sebab korang x kan pernah tahu 
keindahan apa yg ada d depan sana
kalau korang x teruskan berjalan.
p/s : jgn lupa utk senyum, kerana senyuman anda mungkin menjadi penawar kepada insan lain...

Tuesday, 31 May 2011

aDa aPa paDa sEkEliLing...

assalamualaikum wbt...
hari ni terasa nak mengarang la plak ye..
walau pun da mlm buta.
hehehe

ok, x nak berkias sgt la....
u guys mesti ada impian kan?? n pastinya semuanya indah2 belaka..
kadang2 yang x tercapai dek akal pun ada. 
bak kata org, bajet nak perfect2 je la..
nak umah besar siap ngan kolam renang..
nak kereta mahal2 (import semestinya) smbil memandang sepi kereta tempatan..
(actually aku punsama gak.. huu)

tp jgn kita pernah lupa, 
kalau umah yg sedia ada da cukup selesa,
dan kereta yg kita ada skarang ni masih x abis bayar..
wat pe nak sebok2 tambah hutang beli bnda yang rasanya masih boleh pakai g kan..

mcm 2 gak ngan jodoh.
kalau ckp pasal jodoh, mula la tersenyum2..
masing2 mesti bayangkan ciri2 yg korang nak kan...
tp.. cube korang luangkan masa sekejap
n try pandang sekeliling. 
kadang2...
kita terlalu membayangkan sesuatu yg terlalu sempurna sampai x hiraukan pun org yg ada kat sebelah2 kita..

sama ada kita sedar atau x..
mungkin ada insan yg stia menanti n menyayangi kita dlm diam.
ada jugak yg mmg dah tau, tp wat2 x tau
dgn harapan ada org yg lebih baik akan dtg dalam hidup kita.

tp... cuba bayangkan kalau org yg sayangi kita 2 perlahan2 menjauh dari kita
tambah menyedihkan bila dia dah pun bertemu dgn pasangannya.
pergh... waktu 2 baru kita tau betapa penting dan berharganya si dia dlm hidup kita.
x de lagi dah soalan2 x relevant + usikan2 nakal... x de dah...

time 2 dah terlambat la utk kita sedar 
yg sebenarnya kita sgt2 memerlukan dia dlm hidup kita. 
dan bila dah merasa apa itu kehilangan, baru la tau mcm mana nak menghargai..
lepas 2 mula la keluar statement
"kalaulah...."
duk termenung sorang2...
muka plak mcm org x mandi pagi..
yg x bley bla, siap nak bunuh diri g!! melampau r 2..
aku pernah rasa beb... sakit der..
(tapi x la teruk mcm ayat2 yg kat atas 2.. huu)

x kisah la korang wat mcm mana pun, 
hakikatnya, korang memang dah terlambat...
x kan nak kacau kebahagiaan org lain plak kan??
itu lagi la teruk!!

so.. the moral of the story...
pandang kat sekeliling...
dan buka mata hati anda luas2..
wat pe cari yg jauh2,
kalau yang dekat dah cukup utk buat korang gembira..
jangan cari yg sempurna, kerana diri kita pun x sempurna mana..

bagi yg diminati:
cuba belajar utk menyayangi org yang menyayangi kita
aku x paksa, tp u all patut pertimbangkan

bagi yang meminati:
belajarlah utk luahkan isi hati korang. 
x salah kalau mencuba..
sekurang2nya korang puas hati kan..



tapi walau mcm mana pun... 
kejar cinta Ilahi dulu..
sebab yang pastinya..
cinta Ilahi itu hakiki.. 
dan korang pasti x kan kecewa.. (^_^)


Tuesday, 24 May 2011

kaTaKan TiDak kEpaDa aSiD!!!

assalamualaikum wbt....

 hye all bloggers...
hope all of u sihat2 hendaknya ye...
hmmm.... beberapa hari lepas aku ada la masa terluang nak baca paper kan...
dan aku rasa terpanggil nak story pasal 1 kes ni. (acecece..)
hal ni berkaitan kes simbahan asid oleh penunggang motosikal kat sekitar KL n Selangor
setakat ni dah 23 kes dicatatkan di kawasan berkenaan 
dan disyaki dilakukan oleh pelaku yg sama.



jujur...
aku takut sangat2 bila baca pasal kes ni.
nasib baik la time ni da mula cuti semester,
4 bulan lamanya aku cuti
so, terhindar la aku kat area KL 2..
hope dlm masa terdekat ni,
kes 2 dapat d selesaikan.
al maklum la.. sasaran si pelaku adalah golongan WANITA.
adeeii.. series seram beb...

kalau u all ada baca entry aku sebelum ni,
mesti u all tau kan yang muka aku baru2 ni terkena percikan minyak panas kat pipi.
Ya Allah...
itu baru sikit...
n bersifat sementara.
2 pun aku rasa nak nangis sgt2..
gi practicle pun down je... x de mood langsung..

ini kan pulak bagi mangsa2 simbahan asid 2..
aku x sure mangsa 2 d simbah asid kat bahgian mana.
tapi cuba bayangkan kalau terkena bahagian muka terutamanya???
jujur... kalau aku la yg d timpa musibah 2
aku memang x kuat nak hadapi dugaan 2
yang aku rasa mmg dugaan yang maha hebat bagi aku.

tapi Allah x kan beri dugaan kpd hambanya melebihi kemampuannya..
maka, ini bererti mangsa2 ni mampu untuk hadapinya.

kepada SI MANGSA,
anda adalah insan yang kuat dan tabah.
harap anda terima musibah ini dgn redha...
mmg x mudah...
tapi bagi aku, setiap sesuatu itu pasti ada hikmahnya...
sabar ye sayang...
anda2 adalah wanita yang x mudah menyerah!!!

kepada SI PELAKU,
kalau la dia ada terbaca entry ni.. (hahaha.. mmg x la kan..)
ne la tau dia pun bloggers gak kan.. spe tau...
TOLONG la...
awak HENTIKAN la semua ni..


kalau pun awak ada sejarah hitam dgn golongan wanita,
bukan ini caranya...
kalau semua wanita awak lakukan hal yg sama pun..
kisah silam awk x kan luput dalam minda awak..
yang dah jadi tetap dah terjadi..
ambil pedoman dan bukan balas dendam pada yg x bersalah..

pada sesapa yg nak wat sesuatu tindakan lepas ni
x kira la besar or kecik..
FIKIR DULU!!!


apa PERASAAN ANDA bila org lakukan hal yg sama terhadap anda.
kalau rasa nak marah, sedih, geram, or rasa nak maki,
percayalah,
org lain pun punya PERASAAN YANG SAMA 
bila anda lakukan hal tersebut kepada mereka.
renung2 kan....