Followers

Wednesday, 3 August 2011

kEkErasAn bUKan JaLanNya....

assalamualaikum dan salam ramadan buat semua...
harap2nya ramadan kali ni membawa seribu keberkatan buat seluruh umat Islam di dunia.
insya Allah...
baru2 ni aku ada terbaca (kat paper) dan terdengar (berita kat tv)
berkaitan kes budak2 sekola kena dera masa menyertai kem motivasi. 
sumber2 ada menyatakan yg budak2 ni degil2 sebenarnya
sebab 2 diperlakukan mcm 2.
betul ke tidak, x tau la aku kebenarannya.
tp....
pada pendapat u all semua, adakah wajar tindakan pihak terbabit???

menurut pendapat individu aku, tindakan ni TIDAK WAJAR sama sekali!!!
kalau la budak2 tu yg aku lebih selesa intilahkan sebagai NAKAL.
x sewajarnya mereka diperlakukan mcm 2.
zaman kekerasan dlm mendidik sahsiah remaja dah berlalu..
kekerasan bukan cara terbaik.
malah aku rasa, remaja akan tambah memberontak dgn diperlakukan sebegitu rupa.

aku bergaul dengan semua lapisan masyarakat.
dan aku gemar memerhati dan menilai sifat seseorang individu itu.
aku pernah berkawan dgn golongan terpelajar, yg baik pekerti,
yang gila2, mat rempit, kaki ponteng, gangster sekolah, malah pengedar pun ada. 
sepanjang penilaian aku, pendekatan utk mendidik mereka sgt berbeza.

aku bercakap di sini dari skop remaja (bukan golongan dewasa bermasalah)
remaja ni masih boleh dibentuk meskipun nakal nye yang amat.
kalau diselidiki, kebanyakan mereka yg bermasalah ni cuma nakkan perhatian...
kalau u all perasan, mereka lagi suke dgr cakap kwn2 diorang
even diorang tau yg kwn2 diorang bukan betul sgt.
tp kenapa diorang still ikut???
sebab... cuma kwn2 diorang je yg hargai diorang,
sedar yg diorang wujud dlm masyarakat,
sdar yg diorang juga punya perasaan mcm org lain...
mereka nak dihargai....
cuma nakkan sedikit perhatian...


kenapa budak2 suka ponteng??
mcm sekolah 2 neraka buat diorang.
mana x nya, dtg sekolah, ngadap cikgu yg asik membebel,
semua yg diorang buat nmpak salah memanjang..
kalau pun ada yg x berapa menyerlah dlm akademik,
bukan bermaksud yg mereka x berguna langsung....
dlm hal ni, cikgu dan ibu bapa sgt2 memainkan peranan.
ibu bapa jgn la asik merendahkan anak2 mereka
jgn compare2 kelemahan mereka ngan adik beradik lain

cikgu pulak kena banyak bersabar...
memang beban tanggungjawab seorang guru sgt berat
tekanan dtg dri pelbagai sudut,
tp tugas mendidik perlu dilakukan sebaik mungkin.
bukan susah utk berikan mereka golongan nakal ni pujian 
buat mereka rasa dihargai.
cuba utk kenalpasti kelebihan setiap individu bermasalah ni
supaya bakat mereka dpt ditonjolkan dan mereka tahu potensi diri mereka.

di peringkat kerajaan pusat pulak,
bnyk lagi tindakan perlu d buat utk kekang masalh remaja.
masalah x kan selesai kalau yg asik dok bincangkan tindakan yg perlu d buat
terdiri drpd golongan atasan yg berpendidkan tinggi semata2
jalan fikiran mereka berbeza...
apa salahnya suara golongan bermasalah ini didengar
dptkan kaedah terbaik utk basmi masalah yg timbul.

era pendidikan kekejaman dah berlalu...
boleh kenakan kekerasan, tp kena pada tempatnya
jgn sesekali mengaibkan si pesalah
dan jgn sekali2 buat si pesalah rasa tersisih.
kalau mereka jadi baik kerana terpaksa, sgt sush utk diorang kekalkan
tp kalau diorang jadi baik sebab ada kesedaran dan ikhlas
mereka sendiri x punya bebanan utk teruskan.

Sunday, 31 July 2011

riNDunYa paDa KaLian......

assalamualaikum.....

dah seminggu aku abis practicle...
kalau before this, bangun pagi2, cepat2 siap coz nak gi kje..
tp skrg wake up early, just wat kje2 umah je..
best dpt duk umah,
but at the same time, i'm miss all my friends yg kat opis... ='(
miss them a lot.......

di kesempatan ni, aku nak wish terima ksih sgt2
kat semua kakitangan MPK coz da terima aku kat sana..
thanks a lot pd en.redza, en.azam, kak faizah, abg luthfi, uncle mohan, kak mala,
abg nasir, en.zainal, dan en.mahat
thanks a lot pada abg helmi yg selalu jdi member sembang n kongsi minat yg sama (kami penggemar novel harry potter), pd abg nasir yg jdi kawan pertama kat sana n selalu wat sy gelak..(sorry abg nasir coz x sempat nak blanja makan) khairul yg rajin datang sembang2  n bagi nasihat yg berguna dan kak ina yg selalu akan bagi tau majlis mana yg patut aku dtg coz ada makan2 free... hehehe

thanks pd ratna gak yg banyak sgt bantu aku sepanjang practicle..thanks  pada fatin yg selalu teman aku jln2 kat kluang mall... hehehe
jalan2 tanpa arah tuju kat sana,
sampai aku dah hafal semua kedudukan kedai kat sana. ngee....
thanks gak pd syikin yg selalu sama2 gi libry...
selalu pinjam buku sama2
sampai aku boleh abis novel harry potter dari novel 1 sampai 7. yea!!!



lepas ni, mesti da jarang nak jejakkan kaki kat MPK....
semua 2 akan jadi kenangan yg indah,
yg akan aku simpan dalam ingatan buat selamanya....

Saturday, 9 July 2011

hE bOrN 2 Be sOmEbOdY....

assalamualaikum.. dan hallu.. hallu.. hallu... 
u all semua sihat x??? 
acecece... mcm artis plak..
hehehe
ops!!! bila ckp pasal artis...
topik aku pd kali ini ialah tentang....


haa......
aku rasa kalau aku x sebut nama dia pun,
korang mesti tau gak kan....
tapi kalau korang mmg 
saje2 wat2 x tau...
ok fine...
aku jerit kuat2 kat sini ae..
sebab aku da biasa jerit2 nama dia..
hahaha (kantoi sudah)
dialah....
JUSTIN BIEBER!!!


AARRGGGHHH!!!!!!
suke sangat....
hehehe
ok!!! stop!!!
aku kena kawal diri sikit..
by the way...
kalau ada yang annoying baca post kali ni...
korang bley la baca2 post2 aku yg sebelumnya ye..
sesungguhnya aku mmg x paksa korang baca
post aku yg kali ni.
sbb aku tau, juta2 org yg suke kat Justin,
ada gak juta2 org lain yg x suke..
so... pada yg x suke 2
lantak korang la ye..
huahuahua...

pada aku, moment tengok movie yg paling best
ialah masa aku tengok citer Never say Never!!!
wow!!! 10 bintang!!!
i'm crying watching the movie....
sbb bila tengok movie 3D
rasa mcm dia ada kat depan mata!!
OMG!!!
dan saat yg paling sedih 
masa part dia nyanyi lagu Down 2 Earth..
sbb lagu 2 mcm da penutup je citer 2...
x sanggup nak bia citer 2 habis masa 2...


rasanya,
kalau korang yg minat kat Justin sama cam aku,
mesti tau apa yang aku rasa kan...
tambah best bila kawan yg sama2 tengok movie 2,
yg pda awalnya x suke kat justin,
tp lepas je tengok movie 2,
dia asik citer pasal justin je...
hehehe....
i like!!!

untuk u all yang da tengok movie NSN,
jom kita imbas kembali antara lagu2 yg justin da nyanyi kat konsert yg diadakan di Madison Square Garden
walaupun aku tau,
confirm2 korang da ada simpan banyak koleksi n stok2 videoclip,
n maybe DVD justin,
tp korang mesti x bosan utk tengok lagi kan...
hehehe (aku tau sbb aku slalu buat)
ok stop membebel, 
jom layan...


tapi kan...
aku terkilan giler la...
sbb x dpt dtg kat konsert dia kat KL..
sbb time 2 aku ngah study week!!
benci giler!!!!
masa justin ngah perform, 
aku ngah dok mengadap buku2 n note2 makro yg bertimbun...
adeii... apa barang...
nasib baik layan radio hitz.fm yang dari siang sampai malam
duk main lagu justin bieber non-stop
kira pengubat duka lara aku la...
fuh!!! cayalah hitz!!

ala....
mungkin ada org akan kata, 
"hek eleh.... dia 2 budak2 je kot..."
"lagu dia bukan best sgt..."
bla..bla..bla..
panggil la dia ngan nama apa skalipun...
aku x kisah
sbb lpas aku tengok movie NSN,
aku sedar yang
i'm not alone!!!
ramai giler org yg sama ngan aku..
buktinya...
korang tengok la clip video ni..
tengok pada crowd yg dtg
seriously dasyat giler ramainya!!

dari movie ni,
bnyak yg aku blaja...
tentang impian.. cita2...
dan usaha yg x pernah padam.
JANGAN kata TIDAK selagi kita x usaha semaksimanya.
jgn kata mustahil pd bnda yg kita x pernah lagi cuma.

hmm...
kat tempat keje plak,
ari2 aku dgar lagu justin,
sbb..
bos aku, En.Azam pun minat kat justin
hari2 pasang lagu dia
dia ada gak kata nak wat mcm rambut justin
hehehe
1 hari 2,
dgn bangga dia kata
"yo!yo!yo!, gua skarang peminat justin bieber ok.."
hehehe, suke giler aku dengar statement dia.

so.... 
kesimpulannya,,,
semua org ada hak utk pilih artis mana yg dia suke
termasuk la aku...
kalau ni bley wat aku happy,
pe salahnya kan
bila aku sedih, aku akan layan lagu Justin lebih banyak dari biasa
(kalau korang nak tau la... ngee..)
aku x kacau org lain
so, x yah la susah2 kacau aku ye..
wat penat je la...
aku happy bila dgar lagu justin bieber
n i'm proud 2 be his fans!!!
pada sape2 yg x stuju...
2 lantak korang la!!

hahahahahaha!!!!
bye!!!
p/s : Justin Bieber, he born to be somebody... =)